torsdag 23 november 2017

Tankar om Black Friday-kampanjen

Avanza kör imorgon sin Black Friday-kampanj med courtagefri handel på amerikanska aktier för tredje året i rad (länk). Kampanjen är en favorit hos många kunder. Ändå vill jag ge Avanza kritik för att de lanserar den så sent. Eftersom den i år infaller före löneutbetalningen har jag suttit och väntat med nästan en halv månadsinsättning i likvider utifall att kampanjen blir av. Med tanke på att Nicklas och gänget har gjort trevliga program för Avanzas kunder från sin USA-resa så kommer kampanjen egentligen inte som någon överraskning. Däremot tycker jag det är konstigt att Avanza i sin PR-verksamhet inte har dragit större på detta och tydligare länkat USA-resan till Black Friday. Det vore ju ett utmärkt tillfälle för nya kunder att få upp ögonen för kampanjen, köpa amerikanska aktier som de i framtiden kommer öka i också med courtage. Nu tror jag att många kunder missar kampanjen och om inte annat inte hinner göra analys av så många aktier varför de kanske köper mindre.

Inga affiliatelänkar förekommer i detta inlägg och jag tar inte emot ersättning från Avanza.

Är det lönsamt att utnyttja kampanjen? För att maximera courtage runt 0,25% behöver du köpa aktier för ungefär 3 300 kronor vid nuvarande valutakurs. Annars betalar du ett högre courtage i onödan. Sedan tillkommer växlingsavgifter. Förtjänsten är bara några kronor varför det egentligen är mer lönsamt att vänta in större köporder vid bra tillfällen än att köpa till varje pris courtagefritt. Däremot finns en riktigt bra poäng med Black Friday-kampanjen: du har möjlighet att köpa enstaka aktier där du tvekar att köpa för flera tusen kronor. Köper du till exempel aktier för 1 000 kronor skulle courtage annars bli cirka 0,83% och för 500 kronor cirka 1,67%. I det läget är det ett fint tillfälle att passa på att köpa aktier som du vill äga på sikt men inte vill ha för stor portföljandel i just nu.

Amerikanska aktier har i regel lägre utdelning än svenska aktier. Samtidigt är deras utdelningshistorik och utdelningstillväxt ofta något bättre över tid. Väsentligt blir därför avvägningen mellan utdelning idag och förväntningar om framtida utdelning. Ett bra verktyg för att räkna ut detta är Chowdertestet. För aktier med en direktavkastning under 3% brukar man förenklat säga att summan av utdelningen idag och ett femårsgenomsnitt över den genomsnittliga utdelningen totalt bör överstiga 15%.

Vill ge cred till Onkel Tom som genom sin blogg (länk) på ett överskådligt och lättbegripligt sätt uppmärksammade mig på Chowdertestet. Där hittar ni ytterligare information om vad det innebär.

En annan parameter som är viktig att beakta är sannolikhet för att utdelningstillväxten minskar.

Ett bra exempel är Investor. De har höjt utdelningen med en krona de senaste åren vilket gör det lätt att räkna. Förra året höjdes utdelningen från 9 till 10 kronor vilket innebär 11%. I år höjdes utdelningen från 10 till 11 kronor vilket innebär 10%. Nästa år kan vi förvänta oss en höjning från 11 till 12 kronor vilket innebär 9%. I det här fallet är det ganska enkelt för den matematiskt bevandrade att räkna ut att utdelningstillväxten med hög sannolik kommer vara mer normala 5% om tio år allt annat lika. Det ger en genomsnittlig utdelningstillväxt på runt 7% över ett decennium.

Min grundinställning är att jag av detta skäl prioriterar en hög utdelning i absoluta tal före en idag god utdelningstillväxt. Men just därför är också Chowderregeln användbar. Den säger ju implicit att du behöver en årlig utdelningstillväxt på minst 12-14% för att investeringar i lågutdelande tillväxtaktier ska vara en lika god affär som stabilare högutdelare som t.ex. Axfood.

Samtidigt har jag en vision om att på lång sikt växla ut riskabla högutdelare som t.ex. MQ, enfastighetsaktier och preffar till förmån för mer stabila utdelningsaristokrater som är trygga defensiva innehav med stor sannolikhet att bevara en stabil, men inte nödvändigtvis hög, utdelning netto över inflationen på riktigt lång sikt. Det är i det hänseendet som jag tycker att Black Friday är ett fint tillfälle att passa på att köpa aktier som J&J som jag annars tycker är på tok för dyra.

Nu till aktierna. Tre aktier har jag sedan länge spanat in att köpa under nästa courtagefria tillfälle:

VFC är en portföljfavorit. Jag ökade stort för ett år sedan när kursen var pressad. Nu är den lite dyrare och handlades sist jag räknade efter till en YOC runt 2,6%. Utdelningstillväxt över 15% över en femårsperiod ger dock ett Chowdervärde på 17,8% vilket är riktigt bra. Riktigt fint är också femårsgenomsnittet jämfört med tioårsgenomsnittet för utdelningstillväxt är cirka 1,5, alltså bättre genomsnitt senaste fem åren än för tio år sedan. Jag ökar med ett par aktier imorgon.

J&J är utdelningsaristokraternas kung. De har höjt utdelningen varje år i över femtio år. Samtidigt är aktien värderad därefter och liknar närmast en obligation. Senast jag räknade efter var YOC cirka 2,4% vilket är väl lågt. Femårsgenomsnittet är runt 6,4%. Förvisso ser jag allt över 5% som helt OK eftersom det slår inflationen men det kommer ta minst fem år innan J&J ens utdelar 3,3%. Samtidigt är det i just tillfällen som detta som jag vill köpa aktier på riktigt lång sikt där det vore omotiverat att ta en för stor portföljandel på kortare sikt. Ifjol köpte jag min hittills enda aktie. Imorgon blir de två.


Xylem är ett riktigt spännande bolag inom hållbara vattenlösningar, inte minst pumpar. Deras svenska verksamhet i Emmaboda och Sundbyberg är ett förvärv av ITT Waste & Water-solutions med hundraåriga anor från Lindås. Jag har länge velat ta in dem i portföljen men deras låga utdelning runt 1% i kombination med att kursen ökat ordentligt senaste tiden har avskräckt mig. Samtidigt har de en riktigt fin utdelningstillväxt med ett genomsnitt på 11,6% över senaste fem åren. De klarar förvisso inte Chowdertestet men ska man nu köpa starka bolag med en teknik för framtiden som är i upptrend är 12,6% på Chowdertestet fullt försvarbart för en courtagefri aktie eller två imorgon.

Funderar under kvällen kring ytterligare aktier. Apple, ASW, AT&T, Berkshire Hathaway, Disney, Pepsico, P&G och Starbucks hör till de aktier jag tittar på men inte riktigt har bestämt mig om ännu.

9 kommentarer:

  1. Misstänker att en av anledningarna till att Avanza släpper den här nyheten så sent är att de inte vill ge Nordnet tid att svara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant men när det är tredje året i rad borde Nordnet redan ha tagit höjd för det också. De kör väl någon annan likadan kampanj ibland? 4th of July?

      Radera
  2. Jag tror den enkla anledningen är att de vill tjäna pengar. Går de ut tidigt håller säkert många sina köporders och väntar. Handeln med utländska aktier är nog lite för lönsam för att köra på stora trumman för tidigt. /Jonas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror jag också. Samtidigt drar de in en del på växlingsavgiften, som vi betalar också imorgon. Dessutom har Avanza ju inte något problem att med några timmars varsel plocka bort långa köporder. Har hänt ett par gånger bara under november.

      Radera
    2. Hej utlandsutdelaren.
      Tack för en fin fin blogg .
      Jag undrar vad växlingavgiften ligger på ?

      Radera
    3. Tack för fina ord!

      Växlingsavgiften hos Avanza är 0,25% vid varje affär, eller 0,5% över köp och sälj. Såvitt jag förstår betalar man fortfarande växlingsavgift under Black Friday-kampanjen men däremot inget courtage.

      https://www.avanza.se/konton-lan-prislista/prislista/handel-utland.html

      Radera
  3. Tjena,
    Jättebra och intressant inlägg. Det är en vågskål det där med hög utdelning eller lite lägre direktavkastning men pålitlig tillväxt. Jag är förtjust i de som stadigt höjer men är samtidigt beroende av de med hög utdelning som tex preffar för att boosta utdelningarna från portföljen. Jag har helt enkelt inte tillräckligt stort kapital för att klara mig på 2-2,7% direktavkastning.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du gillade inlägget och tack för delningen!

      Håller med dig. Det blir ofta så mycket antingen eller när man diskuterar utdelning och utdelningstillväxt, Eller utdelning och kursutveckling. Det intressanta är ju som du är inne på och beskrivit på din blogg många gånger att få en bra balans i portföljen som helhet. Aktier som Axfood ger hög och stabil utdelning utan så mycket tillväxt, aktier som J&J ger säker utdelningshöjning över tid men inte på någon hög nivå, preffar och enfastighetsaktier ger hög absolut utdelning på bekostnad av att kursutveckling, ingen tillväxt och inflation, tillväxtaktier ger på sikt hög utdelningstillväxt men drar ned portföljens genomsnittliga utdelning.

      Sedan tycker jag att många verkar missa är att hög utdelningstillväxt sällan är hållbar över tid. Kopparbergs tycker jag är ett bra exempel. Rätt självklart att de inte kan höja med 25-50% på lång sikt utan snart också hamnar runt 10%. Däremot är en hög utdelningstillväxt redan inprisad i kursen.

      Det är huvudet på spiken att det ska till ett stort kapital för att klara sig på under 3% direktavkastning. Det gör inte jag heller och därför är min strategi att under de första fem åren eftersträva mellan 4,25-5% direktavkastning i genomsnitt. När jag har nått ett par miljoner i portföljvärde kommer jag fasa ut de mer riskabla innehaven till förmån för mer defensiva innehav. Just därför jag köper J&J i så liten skala nu. På lång sikt vill jag ha en stor portföljandel men idag ser jag det mer som att jag passar på att lägga ett par första byggstenar.

      Hälsningar
      Utlandsutdelaren

      Radera
  4. Riktigt bra inlägg Utlandsutdelaren! Det är svårt det där med tillväxt vs hög utdelning. Om vi pratar stabila bolag så borde bolag med hög tillväxt avkasta bättre än bolag med högutdelning. För varje år som går blir hävstången större, självklart är det ett lite större risktagande man gör eftersom man skjuter upp belöningen och mycket kan ändras.

    Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

    SvaraRadera