fredag 10 november 2017

Veckosammanfattning: ökat på fall

Den gångna veckan har handlat om att köpa aktier jag gillar som för tillfället har motgångar. Det är alltid en riskabel strategi eftersom det förstås finns fog för nedgången. Risken finns också att den fortsätter. Nu är mitt fokus endast på långsiktigt utdelningssparande utifrån köp-och-behåll. Den som trendinvesterar bör inte ta rygg på mig för i alla dessa aktier är trenden nedåtgående just nu.

Timingen för att gå in i Vestas kunde helt klart ha varit bättre. Jag har velat gå in länge och ångrat att jag inte köpte runt 400 kronor för ett år sedan när aktien handlades lågt senast. Chansade därför med ett par aktier runt 500 kronor. Marknaden reagerade negativt på rapporten varför aktien föll med ytterligare 20 procent. Jag ökade lite till och har nu en handfull aktier. Aktien ska under 400 DKK om jag ska öka ytterligare. Som jag ser det är det riktigt att konkurrensen är tuffare och regleringarna mindre förmånliga i USA just nu. Däremot är Vestas en av vindenergibranschens tre största aktörer. Eftersom jag vill investera hållbart och känner till företaget väl sedan över ett decennium tillbaka är det något som jag vill äga på riktigt, riktigt lång sikt. Jag räknar med ytterligare några tuffa år men tror att det finns förutsättningar för bättre tider på lång sikt. Vestas har precis börjat med utdelning, YOC är låga 2 procent varför de endast är en liten krydda i min portfölj. Det befinner sig, utmaningar till trots, dock i den fas i företagscykeln där de under det kommande decenniet kan väntas höja utdelningar och utdelningsandel från den ansenliga kassan. Även om jag tyckte aktien var väl högt värderad runt 600 DKK är 30 procent ned på en vecka väl mycket för ett i övrigt stabilt företager vars vinster vida överstiger nuvarande utdelningsnivå. Utdelningsandel 28 procent i år.

ICA har gjort comeback i portföljen. Jag har tidigare ägt aktien men sålt på dessa nivåer för att tillvarata tillfället att öka i andra aktier. Senaste rapporten var en reality check och aktien har åter närmat sig mer normala nivåer. 3,6 procent yield on cost mot 2018 års förmodade utdelning om 11 kronor är inte billigt så det blev endast en handfull aktier än så länge. Ser det mest som ett kompletterande defensivt innehav. Först runt 275 kronor är jag beredd att ta en större position.

H&M har jag ökat mycket försiktigt i inför utdelningen på måndag. Det blir ett viktigt test om aktien klarar att stänga över 200 kronor när utdelning om 4,85 kronor avskiljs kursen som i skrivande stund rör sig runt 205 kronor. Mitt resonemang är detsamma som tidigare men jag passade på när det fanns ett litet utrymme om en procent ytterligare samtidigt som jag får 2,35 procent åter redan på måndag.

Multiconsult är en norsk favorit som handlas på historiskt låga nivåer. Jag ökade ytterligare och skrev mer om deras kvartalsrapport igår.

Serneke har dragits med i oron över svagare framtidsutsikter för bostadsutvecklare. Min bedömning av företaget är detsamma som tidigare och jag tog rygg på VD och finanschef och ökade.

Ahlsell har också varit omskriven som en "hundaktie", se placera-artiklar. Jag har tyckt att den varit något undervärderad samtidigt som estimaten talar om avsevärt höjd utdelning. Därför ökade jag.

OBS! Detta är en veckosammanfattning som fungerar som en slags dagbok. Alla dessa aktier är riskabla eftersom de den gångna veckan har befunnit sig i nedtrend. Gör din egen analys.

1 kommentar:

  1. Trevligt inlägg! Jag har själv sneglat lite på Vestas senaste halvåret och börjar bli riktigt sugen på att köpa nu när priset kommer ner. Jag tänker att så länge man köper långsiktigt så bör det vara ok att börja köpa på dessa nivåer.
    /GI

    SvaraRadera